vasael.ir

کد خبر: ۱۶۳۱۰
تاریخ انتشار: ۳۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۹ - 18 April 2020

معرفی کتاب | مهارت‌های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی

وسائل ـ کتاب «حرف‌های یواشکی» در مورد آموزش مهارت‌های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی نوشته شده است. این کتاب برای والدین و مربیان تربیتی جهت آموزش تربیت جنسی با رویکردی اسلامی و روان شناختی طراحی شده است. مطالب کتاب کاملاً بر اساس فرهنگ اسلامی و بومی کشور عزیزمان ایران طراحی شده است.

به گزارش خبرنگار وسائل، تربیت ابعاد و معرفی کتاب| حرف‌های یواشکی / مهارت‌های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامیساحت‌های گوناگونی دارد و بدون تحقق تک‌تک این ساحت‌ها نمی‌توان انتظار داشت فردی که در حال تربیت‌شدن است، به تکامل و پختگی مناسب و درخور توجهی برسد. در کنار ساحت‌هایی مانند تربیت اجتماعی، اخلاقی، عاطفی و دینی فرزندان، یکی از ساحت‌های مهم، تربیت جنسی آنان است.

هدف از این نوع تربیت فراهم‌کردن زمینه‌هایی است که فرزند را با چگونگی به‌دست آوردن بهداشت و سلامت جسمی و روحی خود آشنا سازد و زمینهٔ رشد شخصیت فردی و اجتماعی و اخلاقی و فرهنگی وی را به‌وجود آورد. این نوع تربیت افراد را در نوجوانی و جوانی از انحراف و لغزش‌های جنسیتی، جنسی و اختلال هویت جنسی باز می‌دارد و سلامت و کامیابی دنیوی و اخروی وی را فراهم می‌کند.

اگر والدین در ایفای این وظیفه کوتاهی کنند، طبیعی است کودک از کنجکاوی خود به‌راحتی دست نخواهد کشید. او سعی خواهد کرد از طریق اشخاص و منابع دیگر مانند همسالان، اینترنت و... این کنجکاوی را برطرف کند. در چنین وضعیتی معلوم نیست اطلاعات دریافتی تا چه اندازه سالم و متناسب با سن رشد کودک است و عواقب مشکلات بعدی به عهدهٔ والدین خواهد بود.

کتاب «حرف‌های یواشکی» متنی کاربردی است که در اختیار والدین و مربیان قرار گرفته است و آنان را از چگونگی آموزش و تربیت جنسی کودک آگاه می‌کند. در واقع این کتاب برای والدین طراحی شده است و سعی شده است محتوای ارائه شده بر اساس فرهنگ اسلامی و بومی کشورمان ایران و همچنین با استفاده از فنون روان‌شناختی طراحی و تبیین شود.

حرف‌های یواشکی؛ مهارت‌های تربیت جنسی فرزندان با رویکرد روانشناسی اسلامی" به قلم حجت الاسلام دکتر «رضا مهکام» و سرکار خانم «عبادی موید» به رشته تحریر درآمد.

این کتاب برای اولین بار با بهره گیری از منابع اسلامی و مطابق با فرهنگ بومی ایرانی طراحی و تدوین شده و تلاش شده است؛ محتوای کتاب کاملاً در تقابل با کتب ترجمه شده صرف از سوی منابع غربی باشد.

دکتر «رضا مهکام» عضو هیئت علمی گروه روانشناسی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درباره هدف خود از تألیف این کتاب گفته است: واقعیت این است که انگیزه نوشتن کتاب، تدوین یک نسخه بومی و اسلامی در مقابل موارد کپی شده از غرب است و باید الگوی اسلامی و بومی تربیت جنسی را جایگزین الگوی وارداتی کنیم.

چکیده کتاب

ما پدر مادرها گاهی فراموشکاریم! یادمان رفته وقتی کنجکاوی‌های زیادی داشتیم یا وقتی قدم به دنیای بلوغ گذاشتیم و دست و پایمان را گم کرده بودیم، دنبال محرم اسراری بودیم تا بتوانیم حرف‌های مگو را با او در میان بگذاریم. انگار فقط این کنجکاوی‌ها و پرسش‌ها برای ما آفریده شده بود و بس.

به محض دیدن رفتارهای شبه جنسی یا شنیدن سؤالات جنسی توسط بچه‌ها، دست و پای خود را گم می‌کنیم. از پیامدهای تربیت و آموزش جنسی می‌ترسیم و از اینکه پا پیش بگذاریم و در زمینه این نوع تربیت و آموزش پیش قدم شویم، واهمه داریم. پس بیشترمان عطای آنرا به لقایش می‌بخشیم و خود را به دنده بی خیالی می‌زنیم.

اما واقعیت را نمی‌توان برای همیشه پنهان کرد. کودک و نوجوان است و اضافه کنید که این نسل با نسل ما خیلی فرق دارند و گاهی نمی‌دانیم با آن‌ها چکار کنیم. او در کارزار با کنجکاوی‌ها و غریزه جنسی، تنها و بی کس است و برای آنچه پدر و مادر ناآگاه از او دریغ کرده‌اند، دست نیاز به هر کس و ناکسی دراز می‌کند که شاید منجر به آسیب‌های جبران ناپذیری شود.

پدر و مادران عزیز باید مراقب حرف‌های یواشکی فرزندانتان باشید. یک دنیا حرف و سؤال و دغدغه‌های جنسی که قرار نیست حرف‌های یواشکی باقی بماند، پس تا دیر نشده لطفاً سریع و درست اقدام کنید.

کتاب حرفهای یواشکی در سه بخش به عنوان‌های؛ درآمدی بر تربیت جنسی، زمینه‌ها و عوامل مؤثر در تربیت جنسی، راهکارهای تربیت جنسی و در شش فصل با عنوان‌های زیر جمع آوری شده است:

زمینه‌ها و عوامل مؤثر در تربیت جنسی

عوامل خانوادگی

عوامل اجتماعی محیطی

مدیریت روابط

مراقبت از فرزند

آموزش و مهارت افزایی

در بخش اول علاوه بر تعریف دقیق تربیت جنسی و اهداف تربیت جنسی سالم، از تفاوت زمان در تربیت جنسی و اینکه لذت جنسی از چه سنی در کودک شروع می‌شود سخن گفته شده است.

در بخش دوم زمینه‌ها و عوامل مؤثر در تربیت جنسی مانند: عوامل فردی، عوامل خانوادگی و عوامل اجتماعی و محیطی بررسی شده است. در این بخش به عواملی که ممکن است در سه حیطهٔ یاد شده منجر به انحراف از تربیت جنسی سالم کودک شود، اشاره شده است.

در بخش سوم راهکارهای تربیت جنسی ذیل دو فصل دربارهٔ مدیریت روابط (در خانواده و بیرون از آن) نکاتی بیان شده است. در این بخش راهکارهایی برای مراقبت از فرزند در بین دوستان، اجتماع، رسانه و مواقعی که فرزندان در معرض آسیب‌های جنسی قرار می‌گیرند ارائه شده است. موضوع بعدی این بخش از کتاب «حرف‌های یواشکی» آموزش و شیوه‌های مهارت‌افزایی فرزندان است و در پایان این بخش به چگونگی پاسخ‌دادن به سؤالات جنسی کودکان نیز پرداخته شده است.

در بخش پایانی این کتاب خلاصه‌ای از راهکارهای تربیت جنسی کودکان و نوجوانان از دیدگاه اسلام و روان‌شناسی به مخاطب ارائه شده است./601/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۴۶:۲۳
طلوع افتاب
۰۶:۱۸:۴۸
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۲۵
غروب آفتاب
۱۹:۴۹:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۷:۱۷